Група паломників з України на чолі з єпископом Уманським
та Звенигородським Пантелеймоном відвідали по- особливому святе місце Гору
Афон. У склад групи з 8 осіб входили як і священнослужителі, так і парафіяни Володимир-Волинського
Свято-Успенського собору. Паломництво тривало з 3 по 16 червня.
Аби потрапити на Афон, який є півостровом, кожна
паломницька група спочатку прибуває у місто Уранополіс, яке теж славиться
своїми православними храмами. Тож перед подорожжю на Афон наші прочани
відслужили Божественну літургію у храмі рівноапостольних Костянтина та Єлени
міста Уранополіс.
Афон в перекладі із грецького означає «Свята Гора». Це
один із трьох півостровів Халкідіки. Адміністративно - це самокерована автономія
Грецької Республіки, що складається з 20 православних монастирів і перебуває в
церковній юрисдикції Константинопольського патріарха з 1312 року. Це не тільки
об'єкт Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, а для православних усього світу - це одне з
найголовніших святих місць. Це місце обрала сама Божа Матір і тому його ще
називають земним Уділом Богородиці.
На даний час на Афоні функціонує 20 діючих монастирів,
назви яких в ієрархічному порядку наступні: 1) Велика Лавра; 2) Вато- педський;
3) Іверський; 4) Хіліндар; 5) Діоніс; 6) Кутлумуш; 7) Пантокра- тор;
8)Ксиропотам; 9) Зограф; 10)
Дохіар; 11) Каракал; 12) Філофей; 13) Симонопетрів; 14)
Святого Павла; 15) Ставронікіта; 16) Ксенофонт; 17) Григоріїв; 18) Есфігмен;
19) Свято-Пантелеймонівський; 20) Кастаманіт. Число це є незмінним. І згідно
Уставної Хартії Святої Гори заснування двадцять першого монастиря заборонено. В
тому випадку, якщо число монахів збільшиться на стільки, що вони не зможуть
поміщатися в існуючих монастирях, монахи будуть проживати в скитах та келіях.
Крім 20 монастирів на Афоні є 12 скитів, що представляють
собою великі поселення і від монастирів часто не відрізняються. Є келії -
великі чернечі поселення з оброблюваною ділянкою землі. Також є каливи -
поселення без землі. Є й одиночні поселення поблизу монастиря - кафисми. Ну а
ті, хто прагнуть до повної самотності, живуть у печері.
На Афоні діє юліанський календар, а відлік часу
відбувається за особливим афонським порядком - 00: 00 з моменту заходу сонця.
Для того, щоб зробити повноцінне паломництво на Афон необхідно
одержати спеціальну візу - діамонітіріум, що готується більше двох місяців, а
перебувати на Афоні можна не більше трьох днів. Нашій групі пощастило, адже їм
перебування на Афоні продовжили ще на З дні. Жінки на Афон не допускаються.
Ця найсуворіша заборона діє із древніх часів і тому ніколи на Святу Гору не
ступала нога жінки.
Першим містом, у якому зупинилися наші прочани вже на
Афоні, стала столиця півострова - Карея. В головному храмі міста - Успіння
Божої Матері - знаходиться чудотворна ікона Божої Матері «Достойно єсть».
Саме тут у Кареї збираються представники кожного монастиря - антипросопи, які
обирають прота - старшого, який і головує на усіх засіданнях, на котрих вирішуються
важливі для життя Афону питання. Такі засідання носять назву протат. Слід
відмітити, що монахи Афона надзвичайно ревні і послідовні. Тому тут не
особливо сприймають ідеї Євросоюзу, як наприклад, вимогу ЄС відкрити Афон для
відвідування всіх, у тому числі й жінок.
Помолившись у храмі Успіння Божої Матері, наші прочани
відвідали монастир Кутлумуш, в якому знаходиться чудотворна ікона Божої Матері
«Страсна». Ніч паломники провели уже в Іверському монастирі, в якому
знаходиться ікона Іверської Божої Матері «Вратарниця».
Іверська ікона в IX столітті перебувала в однієї
благочестивої вдови, що жила біля міста Нікеї. При імператорі Феофілі (829 -
842) іконоборці, що знищували святі ікони, прийшли в будинок цієї християнки і
один воїн списом ударив по образу Богородиці. Негайно ж з ураженого місця
потекла кров.
Вдова, боячись знищення святині, пообіцяла
імператорським воїнам гроші й просила їх до ранку не забирати ікону. Коли вони
пішли, жінка разом із сином, для збереження святої ікони, опустила її в море.
Ікона, стоячи на воді, приплила до Афону. Після молебню про дарування
монастирю явленої святині, благочестивий чернець монастиря святий Гавриїл
Грузин, по велінню Божої Матері, що з'явилася йому у сні, пішов по воді,
прийняв святу ікону й поставив у храмі. Однак наступного дня ікона була знайдена
не в храмі, а над воротами обителі.
Так повторювалося кілька разів, поки Пресвята Діва не
відкрила святому Гавриїлу Свою волю в сні, сказавши, що не бажає бути схованою
ченцями, а хоче бути їхньою Охоронителькою. Після цього образ був поставлений над
монастирськими воротами. Тому свята ікона називається вратарницею.
Молилися прочани в Іверському монастирі щиро та палко
перед іконою Іверської Божої Матері, аби кожному вона дали сил та здоров'я, а
на місці знайдення ікони у приморській капличці прочитали акафіст Богородиці.
Згодом прочани відвідали монастирі Каракал, Фело- фей, Велику Лавру,
Ставронікіта, Пантократор, а під вечір прибули у монастир Ватопед. У кожному з
цих монастирів, як найбільші святині зберігаються чудотворні ікони Богородиці. Так
у монастирі Філофей - чудотворний образ Божої Матері «Сладосне лобзання», у
Великій Лаврі - «Економіса», яка допомагає у веденні господарства, у Пантокра-
торі - «Геронтіса», що означає Стариця. У монастирі Костамоніт є дві
чудотворні ікони: Божої Матері «Одигітрія» та святого Архідиякона Стефана.
7 червня паломники прибули у
монастир Ватопед.
Монастир Ватопед є другим, згідно афонської ієрархії, за
значимістю монастирем, але на даний час він займає провідне місце і живе
повноцінним духовним життям. Хто хоче дізнатися звичаї Афону, вивчити його
специфіку, тому обов'язково варто побувати саме у цьому монастирі. Зараз у
монастирі живе 110 монахів, його намісником є ігумен Єфрем. Ватопед -
різнонаціональ- ний монастир, і хоча більшість його мешканців становлять греки,
та серед них є грузини, румуни та українці. У монастирі є 7 чудотворних
ікон Божої Матері: «Алтарниця», «Єлеоточива», «Закланная»,«Предвозвестительница»,
«Отрада і утешение», «Простреленная», «Пантанаса або Всецариця». Образ Матері
Божої «Всецариця» прославився чудесами зцілень від онкологічних захворювань.
7 червня, ввечері паломників з України вітав ігумен
Ватопедського монастиря архімандрит Єфрем - людина високоосвідчена, високопо-
божна, богослов та молитвеник.
Архімандрит Єфрем - людина не простого життя. Спілкуючись
з нами, він кожному вказав і на його прогрес в духовному житті і на недоліки.
Кожному з нас він розповів, як потрібно відноситись до богослужінь та до
родини. Отець Єфрем бачить людину наскрізь і може розповісти про її життя так,
ніби знайомий з нею від народження, - розповідає отець Олексій.
Архімандрит Єфрем підтримує зв'язки зі
старцями-ісіхастами. Афонські ченці створили ціле вчення про молитву -
«ісихазм» (від грец. - спокій, тиша, самота). В основі ісихазму лежить подання
начебто людина, довгий час перебуваючи у молитві, серцем просячи Бога, може побачити
духовні енергії. Це особливе вчення розвинув Іосиф Ісихаст, з ім'ям якого
пов'язують відродження духовного життя на Афоні у XX столітті. Учнем Іосифа
Ісихаста став Іосиф Ватопедський, котрий оселився в монастирі Ватопед, який в
1980-х роках знаходився в стані повного занепаду. Отець Іосиф поставив ігуменом
монастиря свого близького учня Єфрема, а сам оселився в келії поряд з обителлю
і став духовним наставником ватопедської братії.
Ігумену Єфрему вдалося вдихнути істинне побожне життя у
Вато- педський монастир. В жодному іншому монастирі Афона не буває такої
кількості людей на богослужіннях як тут. Навіть на всеночних та літургіях
щоночі молиться більше 150 осіб. їдять у монастирі лише двічі на день. У дні
посту дозволяється їсти рибу лише у суботу та. неділю, решту днів їжа має бути
пісною, а в середу та п'ятницю - без олії. Двічі на тиждень, в середу та
неділю, у великому залі монастиря збирається вся братія та паломники для
духовних бесід.
10 червня єпископ Пантелеймон у співслужінні священиків
паломницької групи відслужили Божественну літургію у монастирському храмі
Святого Великомученика Пантелеймона. Особливі благодатні почуття переповнювали
наших прочан, коли вони причастилися Святих Христових Таїнств. Наступного дня
наші священики на чолі з єпископом Пантелеймоном відслужили Божественну
літургію у храмі біля чудотворної ікони «Отрада і Утешение».
На цьому незабутнє знайомство з Ватопедським монастирем
закінчилося. Сердечно подякувавши ігумену Єфрему, члени паломницької групи
продовжили подорож по Афону.
Попереду на паломників чекали монастирі: Костамоніт,
болгарський Зограф, сербський Хіліндар. У болгарському монастирі є 3
чудотворні ікони святого великомученика Георгія Побідоносця. У сербському -
знаходиться чудотворна ікона Божої Матері «Троєручиця».
Пам'ятним став паломницький візит і в руський монастир
Цілителя Пантелеймона, де наші паломники щиро молилися та прикладалися до
святинь монастиря. Уже згодом на них чекала піша прогулянка до монастирів
Ксенофонт та Дохіар. У монастирі Дохіар знаходиться чудотворна ікона Божої
Матері «Скоропослушниця». 12 червня група наших прочан разом із намісником
монастиря та монастирською братією відслужили святу Божественну літургію в
храмі Великомученика Пантелеймона та приклалися до мощей святителя Ісаака
Далмацького, пам'ять якого святку- валася в цей день. У Пантелеймо- нівському
монастирі існує цікава традиція: коли помирає монах - його через три роки відкопують,
промивають кістки маслом та вином і викладають у костниці, яка розташована у
Петро-Павлівському храмі монастиря.
Намісником Пантелеймонівсько- го монастиря є архімандрит
Ієремія - старець, який уже більше 40 років подвизається на Святій Горі Афон.
До цього він ніс свій послух в Одеському Свято-Успенському монастирі. В жовтні
цього року йому виповниться 95 років.
Не оминули нагодою прочани з України відвідати і святині
грецького міста Фессалоніки. Особливо пам'ятним для кожного стало паломництво
у новозбудований жіночий монастир Святої Живоначальної Трійці. На території
монастиря знаходиться резиденція єпископа Феофіла. Характерною рисою цього
монастиря є те, що у ньому з побожністю відносяться до обрядів Руської
Православної Церкви. В храмі цього монастиря, над царськими воротами,
знаходиться ікона Почаївської Божої Матері.
Кожному з нас на згадку про перебування у монастирі його
ігуменя Мокрина подарувала ікони. Але зробила це не звичним чином. На столі
перед нами, а нас було троє: єпископ Пантелеймон, я (отець- ректор) та отець
Віталій Ковальчук, священик Низькинського монастиря (в минулому лікар-хірург),
зображенням донизу поклала три ікони. Кожен з нас навмання мав вибрати ікону.
І сталося диво: кожному з нас випала ікона відповідно до наших, так би мовити,
професій. Єпископу Пантелеймону, який є монахом, - ікона Божої Матері Гори
Афонської, покровительки монастирів та монашества. Мені - ікона святого Іоанна
Кукузеля, монаха Афонської гори, який за велінням Божої Матері зібрав усі піснеспіви
усіх церковно- богослужбових книг в одну книгу Ця книга є необхідною на кліросі
для регента-псаломника. Я зрозумів, що ця ікона призначалася саме мені, щоб я
міг молитися перед нею, просячи правильного керування тим духовним закладом,
ректором якого я є. Отцю Віталію випала ікона «Живоносне Джерело», перед якою
зцілюються усі немічні та хворі. Таким чином отець Віталій і лікар тіла, і
лікар душі отримав благословення на своє пастирське служіння уже як лікар
душі. Вибрані нами ікони стали для нас найдорожчим скарбом, особливим знаком
Божим. Ми всі зрозуміли, що ми йдемо правильним шляхом, - зазначив отець
Олексій.
Важка, у фізичному плані, паломницька поїздка наших прочан
варта була кожної хвилини перенесеної втоми, адже за 10 днів вони відвідали 14 монастирів
та 2 скита. Повертаючись в Україну, паломники по дорозі відвідали болгарський
монастир Іоанна Рильського, мощам якого віддали належну шану.